Hvad skal jeg tage med i kufferten?

Det er let at planlægge, hvad du skal have med på krydstogtet, for du egentlig bare bruge tre slags tøj:
- Fritidstøj til brug om dagen
- Lidt pænere tøj til sightseeing og indkøbsture
- Tøj til brug om aftenen

Husk, at det er din ferie, så du skal først og fremmest klæde dig, så du føler dig godt tilpas. Antallet af uformelle og formelle aftener på krydstogtet afhænger af rejsens varighed. På et 7-nætters krydstogt er der i reglen to formelle, en uformel og fire "casual"-aftener.

Generelt anbefaler vi behagelige sko med lave hæle til brug ombord på skibet i dagtimerne. Medbring to badedragter, så du altid har en, der er tør. I land skal du bruge et par behagelige vandresko, hat og solcreme med tilpas faktor, så du er fornuftigt beskyttet.
Det er mest passende (og af og til obligatorisk) at bruge diskret påklædning i museer, moskeer, templer og kirker. Kvinder bør være iført bukser eller skørter, der dækker knæene. Ærmeløse toppe og shorts er ikke tilladt.

Hvis krydstogtet går til Nordeuropa eller Alaska, anbefaler vi også, at du medbringer en jakke og et par sweatere.

Forslag til aften-påklædning:
- Casual: Fritidsskjorter og bukser for mænd. Bukser og top eller skørt og bluse for kvinder.
- Pænt tøj: Kjole eller buksedragt for kvinder. Blazer/jakkesæt for mænd
- Galla: Cocktail- eller aftenkjole for kvinder. Jakkesæt og slips eller smoking for mænd

Til toppen

Hvordan checker jeg ind på skibet?

For at gøre ombordstigningen så enkel og let som muligt, anbefaler vi, at du benytter vores online facilitet "Før du rejser" og "indcheckning". Der kan du udfylde rubrikkerne med data for ombordstigning. Ønsker du ikke at anvende online check in, bliver du bedt om at udfylde skemaet ved ombordstigning. Vi vil så bede dig udfylde disse skemaer, inden du rejser. Hvis man vælger at udfylde skema via nettet, betyder det at man bliver ekspederet meget hurtigere når man kommer til skibet.

Du kan gå ombord når alle nødvendige skemaer er udfyldt, og du har fået udstedt dit Sea Pass, som gør det ud for identifikationskort og kahytnøgle. Kortet er også dit personlige kort (pengeløse) til indkøb ombord på skibet, og indeholder dit plads- og bordnummer til måltiderne.

Stewarden bringer din bagage til din kahyt eller suite, sædvanligvis inden for to timer efter ombordstigning, men vi anbefaler, at du medbringer toiletsager og skiftetøj til middagen i håndbagagen.
Alle relevante papirer og dokumenter, inklusiv gyldigt pas og kreditkort, eventuelle vaccinations kort samt visaer, bør medbringes i håndbagagen, i tilfælde af, at bagagen ikke kommer frem planmæssigt. Bagagehåndtering ombord på skibet håndteres af skibets besætning.

Til toppen

Hvornår kan jeg gå ombord på skibet?

Tidspunktet for ombordstigning på dit krydstogtskib er anført på din billet. Hvis du ikke er kommet ombord på skibet mindst to timer før skibets planlagte afgangstidspunkt, går vi ud fra, at du ikke skal med på rejsen. Din bestilling anses for at være annulleret, og der skal betales 100 % afbestillingsgebyr, ligesom du ikke har ret til at få købsprisen refunderet.

Ved indcheckning får man udleveret et nøgle kort, som gælder som betalingsmiddel ombord på hele krydstogtet. Dette nøgle kort virker ligeledes til kahytten samt som identifikation ved ombordstigning, og når man forlader skibet under turen.

Medicin skal ligeledes medbringes i håndbagage. Husk at medbringe i original emballage, samt eventuel medicin liste i tilfælde af nødstilfælde.

Til toppen

Hvordan betaler jeg for indkøb ombord?

Valutaen ombord er USD eller Euro afhængigt af rederi. Alle skibene har et pengeløst system. Der bliver oprettet en konto i dit navn ombord. Kontoen skal sikres med et godkendt kreditkort, hvor dine indkøb ombord automatisk bliver trukket.

På krydstogtets sidste aften bliver der leveret en specificeret afregning for kontoen til kahytten, så du selv kan kontrollere beløbene. Det kan dog forekomme, at enkelte transaktioner foretaget på den sidste aften ombord ikke når at blive registreret på din slutregning ombord. Disse transaktioner vil blive registreret på din slutopgørelse, som du modtager via dit pengeinstitut. Enkelte områder ombord bruger ikke det pengeløse system, f.eks. kasinoet. Her skal du i stedet betale med kontanter i USD eller Euro. Alle skibe har minibank ombord. (Denne tjeneste koster ca. 5,00 USD).

*Følgende kreditkort accepteres som udgangspunkt: VISA, MasterCard, Diners Club og American Express. Forhør ved din rejsekonsulent.

Til toppen

Hvor meget skal der betales i drikkepenge/servicegebyr ombord?

Det er obligatorisk at give drikkepenge til personale, som har ydet god service og udvist personlig opmærksomhed. Ca. 50 - 75 kr. pr. gæst pr. krydstogtdag, dækker service i kahyt og restaurant for voksne og børn. Drikkepengene kan forudbetales på nogle krydstogter. På andre bliver det trukket på din konto ombord på skibet. Det vil altid fremgå af din bekræftelse om drikkepenge er forudbetalt eller ej. Derudover lægges der automatisk et servicetillæg på 15% oven i alle regninger for drikkevarer og skønhedspleje, der debiteres din konto.

Til toppen

 

Hvilken underholdning er der ombord ?

Der er masser af muligheder ombord på et krydstogtskib. Der findes noget for alle i alle aldre. Herunder nævnes nogle;

Teenager Diskoteket: Her skal man være mellem 13 og 17 år for at få adgang til. Dette kan dog svinge lidt afhængigt af rederi, og hvor mange gæster der er ombord.

Diskotek:
Minimum alder for Diskoteket er 18 år.

Danse musik og teater:
Der findes danse musik for de lidt ældre. I teatret vil der være et nyt show hver aften. Hvis der er special events som fodbold finaler og lignende kan disse bryde "forstyrrende" ind i den normale plan for underholdning.

Temaer:

Der kan være aftener eller hele krydstogter med specielle temaer, som 70'er nætter og lignende. Biograf er der ombord på de fleste skibe og nogle af de største skibe har også 3D biografer ombord.

Informationer om alt kan altid findes i receptionen ombord på skibet. På selve krydstogtet, vil man hver dag få en liste udleveret i sin kahyt, omhandlende næste dags aktivitetsprogram samt en mængde anden nyttig information.
Det er næsten umuligt, at lave en udtømmende liste over de muligheder og aktiviteter der er ombord, da der er så mange.

Til toppen

 

Hvilke faciliteter findes der ombord?

Der er et væld af faciliteter ombord på krydstogtskibene. Afhængigt af rederi og skibstype kan disse variere. Der er dog nogle faciliteter der går igen på alle skibe.
- Teater
- Jacuzzis
- Pools
- Fitness center
- Spa områder
- Kasino (tilladt for dem der er fyldt 18 år)
- Barer
- Børne områder
- Klatrevæg
- Golfsimulator og baner
- Skøjtebaner
- F1 racerbils simulator
- Rulleskøjtebaner
- Tennis / basket baner

Alle disse faciliteter variere fra skib til skib, men kan undersøges nærmere i kataloger og på Internettet. Ellers spørg din rejse konsulent.

Til toppen

 

Hvilke kommunikationsmidler findes der ombord?

Gæster kan blive kontaktet via telefon. Kontakt BENNS på (dansk) telefon + 45 65 65 65 65 og få nærmere information. Vær opmærksom på, at telefonsamtaler til og fra skibene er dyre. Skibene tilbyder også gæsterne mulighed for at sende og modtage fax og e-mail. Omkostningerne debiteres Sea Pass-kontoen. Det anbefales at få en personlig e-mail-adresse. Endvidere er der internet caféer ombord på de fleste skibe.

Til toppen

 

Hvordan fungerer udflugterne i land?

Man kan bestille sine udflugter hjemmefra, men de samme kan bestilles ombord. Det anbefales dog at være lidt "sparsommelig" med antallet af udflugter, hvis det er første gang man skal af sted. Grunden til dette er, at man overvældes af alle de indtryk og aktiviteter der er omkring en, at man til sidst ikke kan "rumme" flere oplevelser, og måske hellere vil have en stille dag på dækket. Man kan læse om udflugterne på rederiets hjemmeside, og hvis man ønsker at bestille en udflugt på nettet skal man bruge sit bookingnummer.

Ved golf kan det betale sig at booke før man kommer ombord, da der kan være efterspørgsel på disse. Deltager man i skibets arrangerede golf-tur, bliver man som de første bragt i land, og kørt direkte til tee-off. En hovedregel er at man booker så snart man har besluttet sig. Dog skal man nok være lidt tilbageholdende på det først krydstogt, da man som sagt let bliver overvældet. Det handler ikke om tilvalg, men om fravalg.

Til toppen

 

Specielle behov

Alle rejsende bør sikre sig, at de er i fysisk form til at rejse, og at rejsen ikke udsætter dem selv eller andre for fare. Hvis man har en sygdom som kræver behandling, bør dette rapporteres skriftligt til reservationsafdelingen på booking tidspunktet. Medicinsk udstyr, iltapparater og dialyse udstyr skal selv medbringes.

Til toppen

 

Må jeg medbringe dyr ombord?

Dyr er ikke tilladt, medmindre man er blind og har brug for førerhund.

Til toppen

 

Må jeg medbringe cykel ombord?

Cykler er ikke tilladt og kan hverken medbringes eller lejes ombord. Det vil dog være muligt at leje i de fleste havnebyer.

Til toppen

 

Findes der møde- og konferencefaciliteter ombord?

Både møde- og konference faciliteter findes ombord og er inkluderet i prisen. AV udstyr er tilgængelig på forespørgsel hos skibets Konference Manager. Lokalerne bør bookes inden afrejse. De fleste konferencer lokaler kan besidde op til ca. 200 mennesker. Lokalernes størrelse varierer efter hvilket skib man sejler med. Nydelsesmidler afregnes efter forbrug. Spørg efter priser ved bestilling.

Til toppen

 

Kan man veksle penge ombord?

Fremmed valuta kan veksles i begrænset omfang i receptionen ombord på skibet. Normalt bruges USD og Euro.

Til toppen

 

Kan jeg låse mine værdigenstande i en værdiboks?

Der er normalt sikkerhedsbokse i alle kahytter. Det anbefales at lægge værdier deri, selv om det er yderst sjældent ting "forsvinder". Hvis man mister sit nøglekort opkræves et gebyr på ca. 25 USD. Det er normalt også muligt at få opbevaret værdier i receptionen.

Til toppen

 

Hvilke faciliteter er der i kahytten?

- På de fleste skibe er der minibar samt et køleskab, dog med meget begrænset plads.
- Forlænger ledninger og lignende udleveres kun i forbindelse med medicinske eller handikap udstyr.
- Det samme gælder for adaptere. Adaptere kan dog købes i skibets forretninger.
- (Der er som udgangspunkt 220 el. 110 volt ombord).
- TV findes i alle kahytter.
- Hårtørrer, håndklæder samt sengelinned findes i alle kahytter.

Til toppen

 

Hvad med elektrisk udstyr og tøjvask?

Strømforsyningen ombord er 110/220 V, så du må selv medbringe evt. nødvendige adaptere. Hårtørrere findes på alle skibe. Vask og rensning af tøj kan ske døgnet rundt, og du kan også få dit tøj strøget og presset. Priserne varierer alt efter hvilket tøj, du ønsker behandlet. Stewarden kan give nærmere oplysninger og priser. NB! Det er ikke længere nødvendigt at have elektrisk udstyr med i håndbagagen. Det kan pakkes i bagagen til indcheckning.

Til toppen

Kan jeg skifte kahyt undervejs?

Efter påmønstring er det muligt at blive opgraderet i anden kahyttype, hvis der er plads i de ønskede kahytter. Dette betaler man naturligvis for. Spørg om dette ved ombordstigning på skibet.

Til toppen

Kan man blive viet ombord på skibet?

Kaptajnen kan vie bryllupspar. Dog er dette ikke juridisk bindende, så måske man kan tage det som en øvelse. Det skal forespørges på forhånd, og der er ingen garanti for at kaptajnen kan.

Til toppen

Kan man rejse alene hvis man er under 21 år?

Gæster under 21, skal være sammen med "voksne" over 25 år. Der gælder specielle regler for de forskellige rederier. Check altid med din rejsekonsulent, såfremt det drejer sig om gæster under 21 år, da der er en række undtagelser. Forældre eller værger har til enhver tid ansvaret for dem de har med under 21.

Det er ikke muligt at få gæster med ombord, eller tilladt at overdrage sit nøgle kort til tredje personer. Der hersker en streng sikkerhedskontrol, og ethvert forsøg på omgåelse af samme, vil få alvorlige konsekvenser. Man får gennemlyst sin håndbagage, og skal selv gå gennem en metaldetektor for at komme ombord. Dette er ikke til diskussion, og er til for alle passagerers sikkerhed.

Til toppen

Hvad med programmer for familier?

I børneklubberne arrangeres der hverdag gratis aktiviteter for børnene ombord. Nærmere oplysninger og tidspunkter fås på rederiers hjemmeside. Det henstilles til forældrene, ikke at lade børnene lege uden opsyn på dæk, i salonerne og på dansegulvene - især om aftenen. Der kan være områder børn har ikke adgang til, på enkelte skibe.

Barnesenge fås til spædbørn ved nogle rederier. Vær imidlertid opmærksom på, at der så selvfølgelig bliver mindre gulvplads i kahytten. Babysitning (til aktuel timepris) kan sædvanligvis arrangeres, forudsat at krydstogtpersonalet har mulighed for at yde denne service. Mindste alderen ved babysitning i kahytten er 12 måneder. Alle børn som deltager i børneprogrammerne skal være fyldt 3 år og renlige. Ved enkelte underholdningsaktiviteter, kan der blive lagt et gebyr oven i prisen. Blebørn kan ikke bruge svømmebassin/boblebad. Vi anbefaler, at spædbørnsforældre selv medtager mad til barnet.

Aldersgrænser ombord
- Skøjtebane - alle aldre
- Solarium - 16 år
- Børne - og ungdomsklubber - 3 år (renlige) og op til 17 år
- Teater - børn under 16 år skal være i følge med en voksen
- Boblebad - børn under 16 år skal være i følge med en voksen
- Bingo/hestevæddeløb - børn under 18 år skal være i følge med en voksen
- Fitnesscenter - 16 år
- Spa-afdelinger - 16 år
- Natklub/diskotek - 18 år
- Barer - 18 år (undtagen ifølge med en voksen)
- Udskænkning af alkohol - 21 år
- Kasino - 18 år

Bemærk: Aldersgrænser kan variere efter rejseruter og rederi.

Til toppen

Hvornår kan jeg spise ombord?

Alle måltider ombord er inkluderet i prisen. Der er servering et eller andet sted på skibet 24 timer i døgnet. Når restauranterne er lukket kan man bestille roomservice. Nogle rederier opkræver et lille gebyr ved bestilling, men som udgangspunkt er det inkluderet i prisen. Forhør ved bestilling.

Man får tildelt et bord ved ombordstigningen som står på dit nøglekort. Passer tid eller selskab ikke til ens temperament, får man blot tildelt et nyt ved henvendelse til overtjenere (pladsafhængigt). Dette gøres normalt om formiddagen ved hoved restauranten.

Der er som udgangspunkt to serveringstidspunkter i restauranterne ombord. Du skal give besked, hvorvidt du foretrækker 1. eller 2. servering, når du bestiller dit krydstogt. Vi garanterer ikke, at alle ønsker om serveringstidspunkt kan imødekommes, men lover at gøre vort bedste. De sædvanlige tidspunkter for måltiderne i restauranten er som angivet nedenfor. Tidspunkterne kan ændres alt efter rejserute.

Morgenmad: Fri servering mellem kl. 07:30 og kl. 10:00 Frokost: Fri servering mellem kl. 12:00 og kl. 13:30 Middag: 1. servering kl. 18:15 Middag: 2. servering kl. 20:30.

Der findes et antal restauranter, hvorunder nogle special restauranter fordrer et ekstra beløb. Disse er normalt af meget høj klasse og bør prøves. Husk at bestille disse hurtigst muligt, da der som regel er rift om pladserne.

Til toppen

Hvilken dress-code er der ombord?

I hovedrestauranten afholdes der normalt 2 galla aftener på en ugetur. Det er ikke tilladt at møde i hovedrestauranten eller special restauranten i korte bukser, badetøj eller andet fritidstøj. Der opereres med 3 former for dress-codes; Casual, pænt tøj og galla.

Casual: Polo shirts og bukser for mænd. Bukser og top eller bluse for kvinder.

Pænt tøj: Blazer eller jakkesæt for mænd. Kjoler/ nederdele eller buks, samt pænere skjorter eller bluser for kvinder.

Galla: Her er det "Nytårs" tøjet, der kan blive luftet. For mænd er det smoking eller mørkt jakkesæt med tilhørende slips. For kvinder er det cocktail kjolen, eller den lange nederdel, evt. med tilhørende perler og diamanter. Disse galla aftener, er en lang tradition der er på krydstogtskibe, om at der er et par aftener, hvor man gør noget ud af det hele. Det er normalt et meget festligt indslag, de fleste finder spændende. Det skal siges at man kan "snige" sig ind uden slips o.lign. Man vil dog være i et klart mindretal, da de fleste dresser op.

Hvis du vil være mere fleksibel og uformel i tøjet, kan du få morgenmad, frokost og middag serveret andre steder. Læs dagsprogrammet ombord for at finde aktuelle tidspunkter og steder. Kontinental morgenmad serveres på forespørgsel i kahytten mellem kl. 07.30 og 10.00. Roomservice-menuen fås døgnet rundt. Gæster i suiter kan bede om en fuldstændig menu for hvert måltid til servering i suiten.

Til toppen

Er det muligt at bestille speciel mad og drikke?

Det er muligt at forespørge på specielle diæter, dog uden garanti for at dette kan efterleves. Som udgangspunkt skal der spørges min. 6 uger i forvejen. Skal man have speciel diæt, må man antage hvis dette leveres, at være dybfrossen, for at blive tøet op lige inden servering.

Nogle rederier tilbyder gratis drikkevarer såsom almindelig vand, limonade, iste og vand. Disse serveres flere steder, men som udgangspunkt i Buffet restauranten. Herudover er der på nogle rederier muligt at tilkøbe ubegrænset forbrug af sodavand. Dette kan være en fordel med teenagere, specielt hvis man er i Caribien i de varme perioder.

Til toppen

Hvad med alkoholiske drikke?

Alkoholiske drikke kan købes i alle barer og restauranter ombord. Aldersgrænsen er 21 år. Er du 18-20 år kan du drikke øl og vin, dersom du har skriftlig melding fra dine forældre. Det er alderen den dag man går ombord på skibet, der har afgørende betydning for, om man må nyde alkohol undervejs.

Alkoholiske drikke må ikke medbringes ombord til personligt forbrug. Hvis du medbringer eller køber noget undervejs, vil dette blive deponeret og bragt til din kahyt på krydstogtets sidste nat. Ønsker man at medbringe specielle vine eller lignende, som man ønsker at nyde under turen, gælder der særlige regler for dette, som oplyses ved forespørgsel.

Til toppen

Hvilke regler gælder der for rygning?

Alle vores skibe er stort set røgfrie, men der er specielle områder på skibet, hvor det er tilladt at ryge. Alle teatre og restauranter er røgfrie. Cigar- og piberygning er kun tilladt på de ydre dæk. Skibene & rederierne arbejder i øjeblikket på opstramning af rygeregler ombord, så en ajourføring må findes på rederiets hjemmeside i denne sammenhæng.

Til toppen

Behøver jeg en rejseforsikring?

BENNS anbefaler stærkt, at alle gæster er tilstrækkeligt dækket af dine forsikringer. Syge-, rejse-, bagage-, ulykkes- og afbestillingsforsikring anbefales; disse kan købes gennem BENNS eller egen forsikringsselskaber.

Til toppen

Hvilke pas- og visumkrav gælder for min krydstogtferie?

Alle gæster skal have gyldigt pas, og du skal selv sikre dig, at dit pas er gyldigt i mindst 6 måneder efter, at rejsen er afsluttet. Alle gæster har selv ansvar for at medtage alle rejsedokumenter så som pas, visum o.l., der er påkrævet for at gå i land og ombord igen i alle rejsens anløbshavne.

Venligst tag kontakt med BENNS eller relevant offentlig myndighed for at få oplyst, hvilke dokumenter der kræves til lige netop dit krydstogt. Gæster får ikke adgang til skibet uden nødvendige dokumenter, og der vil ikke blive udbetalt refusion til gæster, der ikke har de påkrævede dokumenter.

Skibet kan arrangere gruppe visa, hvis man benytter sig af en af skibets arrangerede ture. Ønsker man derimod på egen hånd at udforske disse steder, er man selv ansvarlig for sit visum. BENNS kan anvise steder, men bærer intet ansvar for gyldighed eller udformning af pågældende Visas. Til USA skal alle have en forhåndsgodkendelse, som man ansøger på nettet inden afrejse - kontakt BENNS for yderligere oplysninger omkring dette.

Til toppen

Stilles der formelle krav til helbredstilstand?

Det anbefales, at du kontakter din praktiserende læge for at få råd og information om de seneste helbredskrav. Det gælder for alle rejsemål i denne brochure. Du er selv ansvarlig for, at alle evt. vaccinationspapirer er i orden ved afrejse.

Gæster, der har fødselstermin indenfor ca. 3 måneder efter hjemkomst, kan som udgangspunkt desværre ikke deltage i BENNS krydstogter. Det varierer fra rederi til rederi om hvor sent gravide kan rejse på krydstogt. Kontakt BENNS for at få oplyst disse regler. Som regler skal du fremlægge lægeerklæring på, at du er i form og i stand til at rejse. Lægeerklæringen skal sendes til os mindst 30 dage før afrejse.

Til toppen

Hvad sker der hvis jeg bliver syg ombord?

Alle skibe er fuldt bemandet med en uddannet læge og mindst én sygeplejerske. Du skal imidlertid selv betale for lægelige ydelser, og det anbefales derfor kraftigt at tegne syge-/rejseforsikring med tilstrækkelig dækning. Skibet sejler ikke længere end højst nødvendigt med syge eller behandlingskrævende patienter. Dette ud fra betragtningen af, at de er der i nødstilfælde, og kan derfor ikke bindes på almindelig behandling. Dette betyder, at man risikerer at blive sat af skibet, hvor end det måtte anløbe, da skibet ikke tager risikoen eller ansvaret for patienter og deres forløb længere end højst nødvendigt. Dette kan betyde, at man risikerer at blive indlagt på et hospital i Rusland eller andre eksotiske steder som Afrika eller Caribien, hvor man ikke efterlever den danske standard, eller kultur for den sags skyld.

Sundhedstjenesten ombord tilbyder gratis søsygetabletter ved behov. Disse udleveres i receptionen.

Til toppen

Sikkerhed ombord

Sikkerhed og tryghed ombord er alles ansvar. Opdager man tegn på ulovligheder eller utryg adfærd, bør man straks rapportere dette til skibets sikkerhedsansvarlige eller skibets ledelse eller personale. Dette kan gøres telefonisk eller ved henvendelse til en af skibets ansatte. Sikkerhedsprocedure gennemgås typisk ude på dækket inden skibets afgang.

Til toppen

Kan jeg ændre navn på en booking?

Ja som regel kan dette lade sig gøre, hvis det sker 60 dage før afrejse. Det er dog ikke sikkert at flybilletten kan ændres, så man skal altid kontakte BENNS for rådgivning omkring dette. Rederier giver ingen ret til at ændre navne i bookinger, så dette sker udelukkende på deres velvilje. Der kan være et mindre gebyr for at ændre noget på bekræftede bookinger. Det kan ikke anbefales nok, at tegne afbestillings og sygesikring, da ingen er herrer over disse faktorer.

Til toppen

Kan man komme på en grupperejse?

BENNS arranger jævnlig gruppeture til bl.a. Caribien og Middelhavet. Ønsker man at rejse i en gruppe, enten ens egen, eller sammen med andre, kontakt da venligst BENNS.

Til toppen

Til hvornår bør jeg bestille flyrejsen ud og hjem?

Hvis din flyrejse ikke arrangeres af BENNS eller en af vores samarbejdspartnere, skal du først og fremmest sørge for at bestille din flyrejse i god tid. Dernæst skal du sørge for, at der er tilpas mange timer mellem det tidspunkt, du ankommer med fly og skibet sejler (husk tid til transport) og fra det tidspunkt skibet ankommer og dit fly hjem afgår (husk tid til transport).

Hvis din flyrejse arrangeres af BENNS og du på grund af årsager skabt af BENNS ikke når dit fly, må du straks kontakt vores salgsafdeling på tlf. 0045 65 65 65 65. Alle ændringer af flybilletter skal ske i samarbejde med BENNS (billetter købt på egen hånd refunderes ikke).

Til toppen

Hvad skal jeg ordne den sidste aften på krydstogtet?

På den sidste aften har man to valg hvad angår bagagen. Man får udleveret nogle farvede bånd, som afgør hvornår man må gå i land - alt afhængig af hvornår ens fly afgår. Grunden til dette er, at man forsøger at undgå, at alle forsøger at komme fra borde på samme tid.

Man kan pakke sine ting, på nær det man skal bruge om morgenen, samt den resterende del af natten. Når man har pakket det man ikke skal bruge, kan man sætte sin bagage uden for døren ved midnatstid. Så kommer besætningen og bærer den væk, så man kan hente den når man er gået i land, i princippet som ved ankomsten med et fly. Pak skrøbelige, vigtige og værdifulde ting i din håndbagage.

Alternativt kan man selv bære sin bagage om morgenen. Man skal dog huske på, at de fleste skal af skibet på dette tidspunkt, så der kan være kø ved elevatorer, og man må måske bære bagagen ned af trapperne. Dette kan være langt hvis man eksempelvis bor på 10 dæk, og skal gå i land fra 2 dæk.
Man skal som udgangspunkt forlade sin kahyt senest kl 08 på den sidste dag - Selvom kahytten skal forlades kl 08 må man stadigvæk opholde sig på skibet indtil man skal forlade skibet.

Til toppen

Hvad skal jeg foretage mig hvis min kuffert bliver beskadiget under transporten?

Det er vigtigt du kontakter flyselskabet i lufthavnen eller krydstogtrederiet i krydstogtterminalen med det samme inden du forlader området, hvis du konstaterer at din kuffert er blevet beskadiget under transporten. Her skal du få udarbejdet en skadesrapport, så du kan få godtgjort skaderne som personalet har forvoldt.

Til toppen