65 65 65 65
Mandag - fredag kl. 08.30 - 17.00
Kontakt os
65 65 65 65

Et krydstogt gennem Panamakanalen er for mange en kæmpe drøm. Vælger I at sejle gennem Panamakanalen kan I nyde denne legendariske sejlads gennem den menneskeskabte kanal, der forbinder Atlanterhavet med Stillehavet og blev skabt for at lette transporten af varer og andre tjenester frem for den mere besværlige og også farefulde vej rundt om Sydamerika.

Kanalen har siden sin åbning i 1914 være en kolossal succes og hver dag passerer mere end 40 skibe gennem kanalen. Successen har været så stor at kanalen nu er blevet udvidet med flere sluser. 

I de historiske annaler finder man dog allerede i 1534 de første henvisninger til ønsket om en kanal på tværs af landtangen, da Kejser Karl d. V, samtidig konge af Spanien, befalede mulighederne for en sejlrute undersøgt som kunne lette vejen for de spanske skibe som skulle til Peru. Sådan en rute ville give spanierne en fordel i kampen mod portugiserne. I 1698 forsøgte Kongen af Skotland at implementere en landbaseret handelsrute på tværs af landtangen, men måtte ganske kort tid efter opgive på grund af det uvejsomme område og de generelt fjendtlige omgivelser af enhver art.

I 1849 affødte guldfeberen i USA at interessen for en passage af landtangen igen kom på bordet og medførte at Panama jernbanen blev bygget på tværs af Panama og åbnet i 1855. Denne løsning medførte straks en stigning i handelen og var således en success fra starten. Placeringen af jernbanen blev senere udslagsgivende på den senere bygning af kanalen. For den vandbaserede løsning blev stadig vurderet som værende den mest ideelle og i 1880'erne begyndte franskmændene at grave ud til kanalen. Udgravningen viste sig at være mere kompliceret end franskmændene havde regnet med og i 1904 overtog amerikanerne projektet, der førte til åbning af kanalen i 1914.

En væsentlig del af kanalen var inddæmningen af Chargres floden i 1913, som skabte den store indsø Gatun Lake, på den tid den største menneskeskabte sø i verden. Søen er på hele 470 km2 og danner idag et særdeles vigtigt tropisk øko-område, hvor flora og fauna er beskyttet og samtidig danner et naturligt regnskovsbælte, som beskytter kanalen på bedste vis. I og omkring søen er der et uforligneligt dyre- og naturliv og øko-turisme på søen er idag en væsentligt turistattraktion, der bidrager væsentligt til økonomien i Panama. Gatun søens vandspejl er 26 meter over havoverfladen, så der er sluser ved indsejlingen til søen, de store Gatun Locks, der hæver skibene til søens niveau.

Efter passagen af Gatun søen og gennemsejlingen af det udgravede stykke kanal ved Culebra Cut er der igen sluser ved først Pedro Miguel og derefter Miraflores, der sænker skibene ned til havoverfladen.

Efter Miraflores sluserne kommer I tæt på selve Panama City, og byens skyline kan nydes fra skibet, mens det glider forbi. 

På krydstogter gennem Panamakanalen sejles der fra begge retninger.

Vi, i BENNS, er altid klar til at hjælpe jer med at skræddersy jeres drømmeferie gennem Panamakanalen. Kontakt en af vores rejseeksperter og start planlægningen.

Læs mere om krydstogtrejser her.

Krydstogt gennem Panamakanalen
Krydstogt gennem Panamakanalen