Før krydstogtet og ombordstigning
Web Check-in: Hvordan fungerer det?
Web-check-in er tilgængelig fra 45 dage før og op til 3 dage før afgang. Du kan foretage web Check-in via Celebrity Cruises app eller på Celebritys hjemmeside.
Du skal oprette en gæstekonto eller logge ind på en eksisterende konto.
Når du har gennemført online check-in processen, modtager du et Xpress Pass. Det indikerer, at du har gennemført indtjekningsprocessen for dig selv og de gæster, der er angivet på dit Xpress Pass.
Foretag Web Check-in.
Hvordan foregår ombordstigning og check-in på skibet?
Tidspunktet for ombordstigning på den aktuelle rejse vælger du når du laver web check in online eller via appen. Husk at medbringe en print af Xpress Pass ved ombordstigning, samt print af evt. visum og indrejsetilladelser.
Bagagen leveres til kahytten, men der kan gå op til flere timer, så sørg for at have det I umiddelbart skal bruge i jeres håndbagage. Vi anbefaler, at du pakker en lille taske/håndbagage med det, du har brug for til den første dag ombord, da det kan tage nogle timer, før bagagen bliver bragt til kahytten (bagage leveres efter udsejling). Dokumenter, lægemidler og andre lignende personlige ejendele bør pakkes i håndbagagen.
Celebrity Cruises vil nægte boarding til disse gæster uden de rigtige rejsedokumenter/visum eller dem, der ikke har gennemført check-in i havnen senest 90 minutter før skibets planlagte sejltid.
Hvilke dokumenter er nødvendige at medbringe?
Hver gæst er ansvarlig for at medbringe alle rejsedokumenter, som er nødvendige for at gå ombord på skibet ved den aktuelle afgangshavn, f.eks. gyldigt pas og de nødvendige visum- og indrejsetilladelser, som kræves på de forskellige stop under krydstogtet.
Den rejsende er også ansvarlig for mulige vaccinationer, som er anbefalet på de destinationer, man besøger.
Vær opmærksom på, at passet skal være gyldigt minimum 6 måneder efter endt rejse. Børn uanset alder skal have sit eget pas for at kunne komme på krydstogt.
Under krydstogtet
Hvor finder jeg dagens program?
Dagens program kan du se i Celebrity Cruises app eller bede om at få programmet leveret til din kahyt.
I dagens program står der lidt om destinationen, vejret, mødested/tid for de forskellige udflugter, dagens aktiviteter, underholdning, specialtilbud fra butikker og spa m.m. samt tider for måltider, liste over de mange barer samt åbningstider for de forskellige servicekontorer.
Hvordan betaler jeg for indkøb ombord?
Valutaen ombord USD.
Alle køb på skibet bliver foretaget med et personligt Cruise Card (som også fungerer som et id-kort). Man kan ikke bruge kontanter ombord. Hvis du ikke ønsker at betale med kreditkort, skal du indbetale et kontant beløb på min. USD 250. Hvis/når du har brugt dette beløb, vil du blive bedt om at indbetale yderligere.
Afregningen gøres op ved krydstogtets afslutning, og en eventuel difference vil blive refunderet. Den sidste aften ombord vil du få udleveret en faktura over dine køb ombord. Hvis beløbene er korrekte, skal du ikke foretage dig yderligere, hvis du har registreret et kreditkort. Beløbet trækkes automatisk fra dit kort. Hvis du har deponeret kontant beløb skal du gå til receptionen for at få refunderet evt. overskydende beløb.
Hvad skal jeg betale i drikkepenge (serviceafgift)?
Ombord vil du møde en stor besætning, som stræber efter at give dig service af høj standard. På alle krydstogter med Celebrity Cruises tilføjes drikkepenge (serviceafgift) til restaurant- og kahytpersonalet – baseret på krydstogtets rute og varighed. BENNS har altid inkluderet denne del i prisen på din rejse. Du behøver derfor ikke at give ekstra drikkepenge ombord.
Køber du noget ombord, vil der automatisk blive tilføjet en serviceafgift til regningen. Det gælder f.eks. køb i barer, restauranter, spa og andre aktiviteter, som koster ekstra. Alle køb ombord, inkl. serviceafgift, betales ved krydstogtets afslutning som en del af den endelige faktura, som bliver leveret til kahytten.
Hvor og hvornår kan jeg spise ombord?
Alle hovedmåltiderne ombord er inkluderet i prisen. I hovedrestauranten er der to serveringer, og du kan give besked, når du bestiller, om du foretrækker 1. eller 2. servering. Det er også muligt at vælge ”Select Dining”, hvor man selv kan bestemme, hvornår man ønsker at spise middag. Selct Dining er tilgængelig efter først-til-mølle-princippet. Mere information om dette fås ved forespørgsel. Rederiet kan ikke garantere alle forespørgsler, men gør sit ypperste for, at de imødekommes.
Tidspunkterne vil variere afhængigt af skib og rejserute, men de sædvanlige tidspunkter for måltiderne i hovedrestauranten er som følger:
- Morgenmad: Fri servering 07:30 - 11:00
- Frokost: Fri servering 12:00 – 13:30
- Middag: Tidlig servering ca. kl. 18.00 / Sen servering ca. kl. 20.30 / Select Dining 18.00-21.30
Celebrity Cruises tilbyder en række specialiteter, som du kan nyde i kahytten. Med roomservice 24 timer i døgnet kan du få leveret alt fra morgenmad og andre komplette måltider, til dessert, frugt, supper og meget mere. Der opkræves et gebyr for roomservice. Kontinental morgenmad roomservice er gratis.
Der findes forskellige specialrestauranter på alle skibe, antal og type varierer. Spisning på disse restauranter er mod et gebyr, og vi anbefaler at bestille bord.
Hvad hvis jeg har allergier?
Giv besked om specialkost eller allergier ved booking eller senest 65 dage før afrejse. Anmodninger om specialmad efter denne frist afhænger af tilgængelighed.
Hovedrestauranten tilbyder dagligt vegetarretter uden forudbestilling til frokost og middag. Den vegetariske menu indeholder også valgmuligheder for både veganere og lakto-vegetarer.
Ved spisning uden for hovedrestauranten, tjek specialkost og allergier med det pågældende personale.
Bekræft dine behov med personalet i restauranten efter ombordstigning.
Hvilke drikkevarer er inkluderet/ikke inkluderet?
Kaffe og te fra automater, juice om morgenen og isvand til frokost er altid inkluderet. Drikkevarer derudover er ikke inkluderet, medmindre du har købt en drikkepakke.
Der findes forskellige drikkepakker, som kan tilkøbes før krydstogtet eller ombord på skibet. Det er lidt billigere at bestille drikkepakkerne hjemmefra. Det kan du gøre gennem BENNS eller på Celebrity Cruises' hjemmeside eller app. For bestilling online skal du bruge dit individuelle bookingnummer. Disse pakker inkluderer drikkepenge (serviceafgift).
Har du ikke købt en drikkepakke, kan du købe drikkevarer som vin, øl, drinks og sodavand ombord på sejladsen. Der tilføjes serviceafgift på disse køb.
Må jeg medbringe alkoholiske drikkevarer?
Alkohol kan købes i alle barer og restauranter ombord. Det er forbudt at medbringe egne drikkevarer og madvarer. Alkohol, der medbringes ved ombordstigning, vil blive beslaglagt og bortskaffet.
Køber du alkohol i butikkerne ombord, vil det blive opbevaret og udleveret til din kahyt på rejsens sidste aften.
Man må medbringe 2 flasker vin ved krydstogtets start, kan gøre dette begrænset til to flasker per kahyt. Skulle disse flasker nydes i nogen af skibets restauranter, barer eller spisesteder, vil der blive pålagt et proppengebyr på 25 USD per flaske. Alkohol købt i havnebesøg eller ombord på skibets butikker vil blive opbevaret af skibet og udleveret til gæsternes kahytter på krydstogtets sidste dag. Man må ikke medtage øl eller spiritus ombord.
Hvilke regler gælder for rygning ombord?
Rygning er kun tilladt på bestemte områder ombord, disse steder er udstyret med skilte og askebægre. Det er ikke tilladt at ryge i nærheden af restauranter og buffeter, hvor der serveres mad, eller i børneklubber, korridorer og andre fællesområder. Det er heller ikke tilladt at ryge i hverken kahytter eller på balkoner.
Hvilken dresscode gælder ombord?
I dagtimerne er det almindeligt at bære afslappet tøj, mens man om aftenen gerne må iføre sig lidt pænere tøj. Husk behagelige sko, da man typisk går mange skridt på skibet og når man er i land, og husk en trøje eller et sjal til kølige aftener.
På en almindelig krydstogtaften hvor speciel påklædning ikke er anbefalet, så klæd dig som du ville til en aften ude på restaurant.
- Tøj til aftenbrug/casual: poloshirt/skjorte og bukser for mænd, bukser og top, kjole eller nederdel og bluse for kvinder
Hvis anbefalet påklædning er
- Pænt/informal/chic/elegant el. lignende: Kjole eller buksedragt for kvinder, skjorte, jakke og pæne bukser for mænd. Dette svarer til hvordan man typisk vil klæde sig til en fest. Mange rederier har på et syv dages krydstogt en til to af sådanne aftener.
Nogle sejladser/rederier kan stadig have gallaaftener, 1-2 aftener på et 7 dages krydstogt, hvor du har mulighed for at lufte gallakjolen eller jakkesættet/smokingen.
- Formal/galla: Cocktail- eller aftenkjole for kvinder, jakkesæt og slips eller smoking for mænd
Mange rederier har også temaaftener, så hvis du har lyst, medbring hvidt tøj til white night, 60'er/70'er tøj, neonfarver osv.
Hvilke muligheder er der for børn og unge?
Foruden de mange aktiviteter, poolområder, sportsfaciliteter osv. er der dedikerede klubber til børn og unge. Her kan man få børnene passet og lade dem lege med/møde andre jævnaldrende. Celebritys "Camp at sea" tilbyder følgende klubber med aktiviteter tilpasset forskellige aldersgrupper:
- Shipmates: 3-5 år
- Cadets: 6-9 år
- Captains: 10-12 år
- Teens: 13-17 år
Børn skal være helt renlige (ingen bleer eller pull-ups) for at kunne deltage i børneklub. Af sundheds- og sikkerhedsmæssige årsager må børn, der ikke har lært at gå på toilettet, og som stadig bruger bleer (herunder badebleer), ikke komme i poolen eller boblebadet.
Hvad må jeg medbringe af bagage?
Hver gæst kan medbringe maks 90 kg per gæst. Vær dog opmærksom på, at der ved flyvninger ofte kun er tilladt 1 kuffert a 23 kg og 1 stk. håndbagage. Se mere om flyselskabernes bagageregler her.
Læs på billetten for præcis information om reglerne for netop dit krydstogt. Inden indtjekning beder vi dig om at mærke bagagen med de bagagetags, som leveres sammen med billetten, og levere den til personalet i terminalen. Bagagen bliver leveret til din kahyt efter ombordstigning.
Dagen før krydstogtets afslutning vil du, i din kahyt, få information om afstigningen, samt nye bagagetags. Mærket bagage sætter du uden for kahytten aftenen før afstigning. Bagagen bliver leveret i terminalbygningen.
Hverken BENNS eller Celebrity Cruises har ansvar for mistet, ødelagt eller stjålet bagage/ejendele. Derfor anbefaler vi på det stærkeste at have en rejseforsikring. Skulle bagagen eller personlige ejendele forsvinde/blive ødelagt, kontakt da personalet ombord med det samme.
Har jeg adgang til internet ombord?
Til søs er det ikke muligt at bruge normalt internet som på land. I stedet er internetforbindelsen ombord via satellitter.
Hvis du ønsker adgang til skibets internet, skal du købe en internetpakke. Celebrity tilbyder tre forskellige internetpakker til forskellige behov og antal enheder, som du kan bestille før afrejse. Adgang til internet findes i fællesområderne samt i de fleste kahytter og suiter.
Hvis du ikke har en enhed at surfe på, findes der computere i internetcaféen ombord.
Hvad med elektrisk udstyr?
Strømspændingen i kahytten er 110/220 V. Du kan selv medbringe evt. nødvendige adaptere eller henvende dig til Information Office. Hårtørrer, tv, aircondition og telefon findes i alle kahytter.
Det er ikke nødvendigt at bære elektrisk udstyr i håndbagagen, dette kan pakkes i den indtjekkede bagage. Det er ikke tilladt at medbringe enheder, som genererer varme, såsom vandkoger, flaskevarmer til babyer, elektrisk tæppe, osv.
Kan jeg få vasket tøj ombord?
Tøjvask, rens og pres er tilgængeligt mod betaling. Spørg kahytspersonalet for mere information og priser.
Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg går i land?
Du kan selv vælge, om du går i land, og hvor længe du ønsker at blive på land, når skibet ligger i havn. Du skal blot huske at medbringe gyldigt id og dit Cruise Card, når du går fra borde (også den sidste dag). Husk også at tjekke, hvornår du senest skal være tilbage på skibet.
Kom ikke for sent tilbage til skibet, når du har været i land. Skibet venter ikke, og kommer man for sent, er det ens egen opgave at komme videre til næste sted, skibet ligger i havn, og sådan en flybillet kan være dyr.
Hvordan fungerer rederiets udflugter på land?
For at få mest muligt ud af opholdene på land kan det betale sig at tage med på udflugter arrangeret af rederiets rejseeksperter.
I Excursion Office kan du få en liste over alle udflugter, der sælges på hele turen. I kan bestille udflugterne enten ved Excursion Office (se åbningstider i dagens program), app eller via tv i kahytten. Udflugter skal bestilles senest dagen i forvejen, men vi anbefaler, at du bestiller så tidligt som muligt, da nogle udflugter kan blive udsolgt.
Det er også muligt at bestille udflugterne hjemmefra på Celebritys hjemmeside ca. 6 måneder inden afrejse. Her skal du bruge dit individuelle bookingnummer, som du har modtaget eller kan få oplyst ved at kontakte din rejsekonsulent.
Vær opmærksom på, at udflugternes fastsatte tider kan ændres, samt at de kan aflyses, hvis antallet af deltagere er for lavt til at gennemføre udflugten.
Hvornår kan jeg shoppe og spille i kasino?
Der er naturligvis også butikker ombord, bl.a. en toldfri butik. Hvis du køber vin og spiritus, vil du først få varerne udleveret, når du forlader skibet den sidste dag, da det ikke er tilladt at drikke disse varer ombord. Butikkerne har kun åbent, når skibet sejler, hvorfor det er toldfrit.
Skibets kasino har ligeledes også kun åbent, når I er på havet.
Aldersgrænser og restriktioner ombord
Aldersgrænsen for at tage på krydstogt med Celebrity Cruises uden forældre/ansvarlige voksne er 21 år for sejladser i Caribien (med USA som afgangshavn) og 18 år for sejladser på alle andre destinationer.
Aldersgrænserne ombord er:
- Spa: 18 år (Teenagere i alderen 13-17 år kan få spa-ydelser fra teenagemenuen, men skal ledsages af en voksen)
- Pools/Boblebad: skal være fuldt toilettrænede / Børn under 16 år skal være i følge med en voksen
- Thelasotherapy Pool: 16 år
- Træningscenter: 16 år
- Kasino: 18 år (21+ i Alaska)
Af sundheds- og sikkerhedsmæssige årsager må børn, der ikke har lært at gå på toilettet, og som stadig bruger bleer (herunder badebleer), ikke komme i poolen eller boblebadet.
Hvad sker der, hvis jeg bliver syg ombord?
Alle Celebrity-skibe har et veludstyret medicinsk center, som ledes af en læge og et medicinsk personale. Centerets åbningstider står i det daglige program, som du får ombord. I nødstilfælde er der et telefonnummer, man kan ringe på 24 timer i døgnet. Bortset fra nødstilfælde betales der et gebyr for medicinske tjenester. Information om priser er tilgængelig på skibet.
Du skal altså selv betale for brug af skibets medicinske tjenester, og det anbefales derfor, at du tegner tilstrækkelig syge-/rejseforsikring. Skulle uheldet være ude, bør du også gemme på kvitteringer, da forsikringsselskaberne har brug for nødvendig dokumentation ved en eventuel forsikringssag.
Hvad er mulighederne for gæster med særlige behov?
Du må være i medicinsk og fysisk stand til at rejse, samt forsikre dig om at rejsen ikke vil udgøre fare for dig eller andre ombord. Når du bestiller (eller så snart som muligt hvis tilstanden opstår efter du har bestilt) må du skriftligt informere BENNS om eventuelle medicinske eller fysiske forhold, som kan kræve behandling eller pleje på rejsen.
Gæster med handicap eller medicinske problemer må kunne klare sig selv eller rejse sammen med en, som kan bidrage med al nødvendig bistand. Rederiet kan desværre forbeholde sig retten til at nægte en person at rejse, hvis personen efter deres opfattelse ikke er i fysisk eller psykisk stand til at rejse eller måtte have brug for mere pleje end det, en rejseledsager eller rederiet på rimelig vis kan tilbyde.
På alle skibene er der specielle kahytter, som er tilpasset folk med handicap. Kahytterne er udstyret med ekstra gulvareal, med plads til rullestol og andre hjælpemidler. Passagerer med egne rullestole må forhøre sig med BENNS og sikre sig, at egnede kahytter er tilgængelige ved bestilling.
Hvis det er nødvendigt med medicinsk udstyr, må dette underrettes ved bestilling eller inden rimelig tid før krydstogtet, så Celebrity kan vurdere, om sådant udstyr kan transporteres trygt. Det er passagerens ansvar at sørge for, at udstyret er i god stand, og at passageren selv kan betjene det.
De fleste udflugter på land er også tilpasset gæster med handicap, men vi anbefaler at læse udflugtsprogrammet, som er tilgængeligt i Excursion Office ombord.
Kan jeg nægtes ombordstigning?
Skibets ledelse kan afgøre, om enkeltpersoner kan nægtes ombordstigning. Dette kan ske i tilfælde, hvor der er fare for din egen og/eller andre gæsters sikkerhed. Årsager til dette kan f.eks. være sygdom med høj smitterisiko, uanstændig opførsel, manglende rejsedokumenter og andre årsager, som gør, at det er uforsvarligt at rejse.
Hvilke sikkerhedsprocedurer er der?
Et krydstogt er ikke bare en af de mest afslappende måder at se verden på - det er også en af de tryggeste. Det er, fordi hvert skib bygges, udstyres og drives i henhold til de strenge krav i den internationale maritime traktat, kendt som SOLAS-konventionen, udviklet af Den Internationale Søfartsorganisation. Derfor må alle krydstogtskibe have regelmæssige tjek af redningsbåde, redningsflåder og lignende.
Efter indtjekning og ombordstigning skal alle gæster deltage i den obligatoriske sikkerhedsøvelse. Formålet er, at alle skal blive bekendt med proceduren, hvis en nødsituation opstår.
International Convention for the Safety of Life at Seas (SOLAS) retningslinjer kræver, at en sikkerhedsøvelse afholdes, senest 24 timer efter skibet har forladt afrejsehavnen.
Fik du ikke svar på dit spørgsmål?
Så kontakt din rejsekonsulent ved BENNS, så skal vi gøre, hvad vi kan for at give dig svar.