Før krydstogtet og ombordstigning

 

Hvad skal jeg gøre hjemmefra?

Rederiet skal bruge nogle praktiske oplysninger om dig og din rejse, som samtidig betyder, at du kommer hurtigere ombord den første dag. Derfor skal du gøre nogle ting hjemmefra.

1. Opret en konto og foretag online check-in (obligatorisk)

Du skal oprette en såkaldt My NCL Account, som er din personlige konto med alle oplysninger. Dette kan du gøre, så snart du har booket rejsen.

Det er også med din konto, du foretager online check-in, hvilket er obligatorisk for at komme med ombord. 

Opret din konto, og foretag onlince check-in på My NCL Account.

2. Download og print dine eDocs (obligatorisk)

Mellem ca. 21 og 4 dage før afsejling skal du logge ind på din konto og downloade dine eDocs, som er din billet til skibet. Print dine eDocs, og medbring dem på rejsen.

Dem finder du også på My NCL Account.

3. Flere muligheder inden afrejse (valgfrit)

På din konto kan du desuden se, hvad du kan forvente ombord, samt foretage tilkøb af f.eks. drikkepakker, Free at Sea (læs mere om dette længere nede) og udflugter, samt bookinger af specialrestauranter. Vi anbefaler at booke udflugter så tidligt som muligt for at sikre plads.

Vi kan også anbefale at downloade rederiets app, Cruise Norwegian. Her har du adgang til samme informationer og funktioner som med din konto på computeren. Når du er afsted på rejsen, er appen desuden god til at give et overblik over dagsprogrammet, samt mulighed for at booke specialrestauranter m.m.

Hent Cruise Norwegian-appen i App Store eller der, hvor du henter apps på din telefon.

 

Hvordan foregår ombordstigning?

Gæster, der har foretaget online check-in, skal ankomme til terminalen senest 1 time før den planlagte ombordstigningstid, der er trykt på dine dokumenter.

Ved ankomst til terminalen afleveres bagage påsat NCL kuffertmærker til portørerne. Fremvis de printede krydstogtbilletter og pas, samt print af evt. visum og indrejsetilladelser.

Ved check-in bliver der taget et billede, og du bliver spurgt, om du vil betale med kredit-/Visa-kort eller kontant. Herefter udleveres jeres Cruise Card/nøglekort, og I kan gå ombord.

Vi anbefaler, at du pakker en lille taske/håndbagage med det, du har brug for til den første dag ombord, da det kan tage nogle timer, før bagagen bliver bragt til kahytten (bagage leveres efter udsejling). Dokumenter, lægemidler og andre lignende personlige ejendele bør pakkes i håndbagagen.

 

Bagagen leveres til kahytten, efter du er gået ombord. Der kan gå timer, så husk det vigtigste i håndbagagen.
Bagagen leveres til kahytten, efter du er gået ombord. Der kan gå timer, så husk det vigtigste i håndbagagen.

Under krydstogtet

 

Hvor finder jeg dagens program?

Dagens program kan du se i NCLs’ app Cruise Norwegian eller bede om at få programmet leveret til din kahyt. Her står lidt om destinationen, vejret, mødested/tid for de forskellige udflugter, dagens aktiviteter, underholdning, specialtilbud fra butikker og spa m.m. liste over de mange barer og restauranter samt åbningstider for de forskellige servicekontorer.

 

Hvordan betaler jeg ombord?

Når du tjekker ind, får du et såkaldt Cruise Card med en tilknyttet konto. Dette kort bruger du til at betale for alt ombord.

Du kan vælge mellem at registrere dit kreditkort til kontoen, eller du kan indbetale et kontant beløb på kontoen. Hvis du har brugt dette beløb, vil du blive bedt om at indbetale yderligere. Evt. difference udbetales i Guest Services inden krydstogtets afslutning.

Vælger du at registrere dit kreditkort, får du en faktura leveret til kahytten den sidste aften. Hvis beløbet stemmer, hæves beløbet automatisk på din konto.

VISA, MasterCard og American Express accepteres.

Valutaen ombord er USD.

Dit Cruise Card er vigtigt. Udover betalingskort fungerer det som nøgle til kahytten og som id-kort ved af- og ombordstigning.

 

Hvad skal jeg betale i drikkepenge (serviceafgift)?

Den store besætning på skibene er afgørende for, at du får et behageligt krydstogt med god service. Derfor er der på alle krydstogter med NCL tilføjet drikkepenge (serviceafgift) til restaurant- og kahytpersonalet – baseret på krydstogtets rute og varighed. BENNS har altid inkluderet denne del i prisen på din rejse. Du behøver derfor ikke at give ekstra drikkepenge til personalet ombord.

For køb ombord tillægges 20 % i drikkepenge (serviceafgift), og det forventes derfor heller ikke, at du tilføjer yderligere til disse køb. Det gælder f.eks. drikkevarer (udover vand, kaffe, te og juice om morgenen samt fra automater, som er inkluderet), spa- og salon-services, måltider i specialrestauranter, samt Dinner Shows, som f.eks Cirque de Soleil.

Har du købt en drikkepakke, er serviceafgiften allerede inkluderet i dennes pris.

Visse personalepositioner (f.eks. concierge, butler og børneprogram-medarbejdere) leverer service på individuelt grundlag til specifikke gæster og drager ikke fordel af den samlede drikkepengepakke. Vi opfordrer derfor til, at man anerkender god service fra disse medarbejdere med passende drikkepenge.

 

Hvad er Free at Sea?

Free at Sea er NCL's populære tilkøbskoncept, hvor du har mulighed for at opgradere din rejse, så der er ekstra meget inkluderet. Prisen på Free at Sea afhænger af krydstogtets længde. Din rejsekonsulent kan hjælpe med en pris for din rejse.

Free at Sea inkluderer:

  • Premium drikkepakke
  • Specialty Dining-pakke
  • Rabat på udflugter
  • Wifi-pakke

Premium drikkepakke giver dig mulighed for at nyde ubegrænsede drikkevarer ombord, så du ikke skal overveje hvert et køb, men kan nyde ferien med alle fristelser. Inkluderet i pakken er:

  • Premium cocktails og spiritus under 15 USD
  • Et udvalg af øl og vin på glas under 15 USD
  • 20 % rabat på alle flasker vin og champagne
  • Ubegrænset sodavand og juice

Specialty Dining-pakke giver dig gratis måltider i specialrestauranterne ombord. Antallet afhænger af kahytstype og længden på sejladsen. Følgende gælder:

  • 3-6 nætter (alle kahytstyper): 1 måltid
  • 7-11 nætter (studio, indvendig og Oceanview): 1 måltid
  • 7-11 nætter (balkonkahyt eller højere): 2 måltider
  • 12+ nætter (studio, indvendig og Oceanview): 2 måltider
  • 12+ nætter (balkonkahyt eller højere): 3 måltider

Rabat på udflugter giver 50 USD til en valgfri udflugt med NCL.

Wifi-pakke giver dig gratis wifi ombord. Minuttallet afhænger af længden på sejladsen. Følgende gælder:

  • 3-6 nætter: 75 minutter
  • 7-11 nætter: 150 minutter
  • 12+ nætter: 300 minutter

 

Hvad er Free at Sea Plus?

Ønsker du at få den helt udvidede oplevelse ombord, kan du opgradere til Free at Sea Plus, som har lidt mere af det hele. Prisen på Free at Sea Plus afhænger af krydstogtets længde. Din rejsekonsulent kan hjælpe med en pris for din rejse.

Free at Sea Plus inkluderer:

  • Premium Plus drikkepakke: Samme som i Premium-pakken, plus følgende:
    • Alle cocktails og spiritus
    • Alle øl, fine vine på glas og rosé champagne på glas
    • Premium vine på flaske til middagen, samt 40 % på alle andre flasker vin og champagne
    • Ubegrænset vand på flaske (med og uden brus)
    • Alle drikkevarer fra Starbucks
    • Energidrikke
  • Specialty Dining-pakke: Samme antal måltider som i Free at Sea + 2 ekstra
  • Rabat på udflugter: 50 USD ekstra til udflugter (100 USD i alt)
  • Wifi-pakke: Ubegrænset

 

 

Med Free at Sea får du 1-3 gratis måltider i specialrestauranterne ombord, f.eks. Cagney's Steakhouse
Med Free at Sea får du 1-3 gratis måltider i specialrestauranterne ombord, f.eks. Cagney's Steakhouse

Hvor og hvornår kan man spise ombord?

Norwegian Cruise Line tilbyder Freestyle Dining, som er lig med frihed og fleksibilitet, hvilket betyder ingen faste spisetider eller forudbestemte siddepladser, så følg dit humør.

Alle skibe tilbyder spisning i op til tre hovedrestauranter, en buffetrestaurant og en eller flere spisebarer uden ekstra beregning.

Almindelige tidspunkter for måltiderne i hovedrestauranterne er som følger (kan variere, så se i dagsprogram ombord):

  • Morgenmad: Fri bordseating 07.30 – 11.00
  • Frokost: Fri bordseating 12.00 – 13.30
  • Aftensmad: Fri bordseating 17.00 – 23.00

Herudover findes en lang række specialrestauranter med alt hvad hjertet begærer fra steak til sushi eller en italiensk pastaret. Disse restauranter opkræver et beløb, som varierer fra restaurant til restaurant. Med Free at Sea eller en specifik Speciality Dining-pakke kan du prøve en eller flere af specialrestauranterne gratis. Disse kan tilkøbes på forhånd eller ombord.

Du kan lave bordreservation til specialrestauranter på forhånd eller gå til restauranten, mens du er ombord og bestille bord. Du kan også møde op uden bordbestilling, men kan forvente at skulle vente på et ledigt bord.

Se åbningstider for specialrestauranter i dagsprogrammet eller i appen.

Norwegian Cruise Line tilbyder desuden 24 timers room service. Menuen byder på et udvalg til morgenmad, samt retter som er tilgængelige hele døgnet. Menuerne er gratis, men der tilføjes et bestillingsgebyr pr. ordre.

Morgenmad via room service koster 4,95 USD i bestillingsgebyr. Alle andre room service bestillinger koster op til 9,95 USD pr. ordre. Gæster, der sejler i The Haven, er fritaget for gebyr på room service.

Der opkræves et servicegebyr på 20 % for ikke-gratis drikkevarer og bestillinger til specielle anledninger.

 

Hvilke drikkevarer er inkluderet/ikke inkluderet?

Til morgenmad er kaffe, te og juice inkluderet. 

I løbet af dagen er kaffe, te og saftevand fra automaterne på skibet inkluderet.

Alle drikkevarer derudover er ikke inkluderet i rejsens pris, men kan købes ombord løbende, eller du kan på forhånd tilkøbe drikkepakker - alene eller som en del af Free at Sea.

Aldersgrænsen for alkohol ombord er 21 år for alle sejladser, som starter i Nordamerika og Caribien. Aldersgrænsen er 18 år for alle sejladser, som starter i Europa, Asien, Australien og Sydamerika.

 

Må jeg medbringe alkoholiske drikkevarer?

Drikkevarer med alkohol kan ikke medbringes ombord. Hvis I alligevel medbringer alkoholholdige drikke ved ombordstigning, vil disse blive konfiskeret og destrueret.

Hvis I køber alkoholholdige drikkevarer undervejs på sejladsen, vil disse blive opbevaret og leveret til kahytten på jeres sidste aften. Undtagelsen for denne regel er vin og champagne, som kan medbringes, mod at man betaler et "propgebyr" på 15 USD per 750 ml.

 

Hvilke regler gælder for rygning ombord?

Der er stort set røgfrit på alle Norwegian Cruise Lines skibe, men det er tilladt at ryge i enkelte områder på skibet.

Alle teatre og restauranter er røgfrie. Cigar- og piberygning er kun tilladt i cigarbaren. Det er ikke tilladt at ryge i kahytten eller på kahyttens balkon. De samme regler gælder for e-cigaretter.

 

Med en drikkepakke kan du nyde lækre cocktails uden at skulle have kortet op af lommen
Med en drikkepakke kan du nyde lækre cocktails uden at skulle have kortet op af lommen

Hvilke regler og muligheder er der for børn og unge?

Babyer skal være minimum 6 måneder, før de kan sejle med Norwegian Cruise Line.

For sejladser med 3 eller flere sammenhængende dage på havet, skal barnet være mindst 1 år.

Børn og unge er velkomne ombord på Norwegian Cruise Line, som tilbyder mange aktiviteter tilpasset forskellige aldersgrupper. Børnene har eget poolområde, og der er børneklub med aktiviteter hele dagen. For de unge er der blandt andet spillehal og natklub.

 

Har jeg adgang til internet ombord?

Der er ikke internetadgang inkluderet i prisen. Du kan dog tilkøbe en wifi-pakke eller få sådan en med i Free at Sea.

Med en wifi-pakke får du et bestemt antal minutter (afhængig af længden på sejladsen), som du kan bruge, når du ønsker.

 

Hvad med elektrisk udstyr?

Strømmen ombord er både den eurpæiske standard 220V og den amerikanske 110V.

I skal selv medbringe de nødvendige adaptere til strømforsyningen.

Der findes hårtørrer i alle kahytter.

 

Kan jeg få vasket tøj ombord?

Tøjvask, rens og strygning er tilgængeligt mod betaling. Spørg kahytspersonalet for mere information og priser.

 

Er der ting, jeg ikke må medbringe?

Det er ikke tilladt at tage følgende med ombord: madvarer, alkohol, droner, Samsung Galaxy Note 7, strygejern, stearinlys, våben (herunder også knive, lommeknive, Leatherman og lignende), vinoplukker, kaffemaskine/elkedel, elektriske transformatorer, fjernstyret legetøj, brandfarlige væsker, eksplosiver (f.eks. fyrværkeri), HAM radioudstyr og rusmidler.

Spørg, hvis I er i tvivl, eller find den komplette liste her.

 

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg går i land?

Du kan selv vælge, om du går i land, og hvor længe du ønsker at blive på land, når skibet ligger i havn. Du skal dog huske at medbringe id og Cruise Card, hver gang du forlader skibet.

Du skal også huske at være tilbage på skibet senest 1 time før skibets afgang.

 

Hvordan fungerer udflugterne på land?

For at få mest ud af opholdene på land anbefaler vi, at du vælger udflugter organsieret af rederiet. Udflugterne kan bestilles på forhånd på Norwegian Cruise Lines hjemmeside og skal bestilles mindst 4 dage før afrejse. Vi anbefaler, at du bestiller så tidligt som muligt, da enkelte udflugter er meget populære og hurtigt bliver udsolgt.

Du kan også bestille udflugterne ombord, såfremt der er ledige pladser på de ønskede udflugter. I Shore Excursions kan du få en liste over alle udflugter, der sælges på hele turen, og her kan du også bestille udflugterne. Se åbningstider i dagens program eller via NCL's app.

Bemærk at udflugternes faste tider kan ændres eller aflyses, hvis deltagerantallet er for lavt til at gennemføre udflugten på grund af vejrforhold eller andre uforudsete hændelser.

Se og bestil udflugter på din My NCL Account.

 

Vil du have det maksimale ud af opholdene på land? Så anbefaler vi at benytte rederiets udflugtsprogram
Vil du have det maksimale ud af opholdene på land? Så anbefaler vi at benytte rederiets udflugtsprogram

Hvornår kan jeg shoppe og spille i kasino?

Der er naturligvis også butikker og kasino ombord. Disse har dog kun åbent, når skibet sejler.

Hvis du køber vin og spiritus, vil du først få varerne udleveret ved slutningen af krydstogtet, da det ikke er tilladt at drikke disse varer ombord (I må i øvrigt heller ikke medbringe drikkevarer ombord på skibet). 

 

Hvad sker der, hvis jeg bliver syg ombord?

Lægetjenesten ombord er bemandet af en læge og en sygeplejerske. Du skal selv betale for denne tjeneste, og det anbefales derfor at tegne en fuldtdækkende syge-/rejseforsikring ved bestilling af turen.

Bemærk at lægetjenesten er reguleret af amerikansk lov, hvilket vil sige, at prisfastsættelsen på en konsultation, undersøgelse, medicinsk udstyr og lignende, som bliver brugt, bliver sat derefter. Du kan derfor ikke sammenligne priserne med dem, du er vant til hjemmefra.

Lægetjenesten tilbyder også søsygetabletter ved behov mod betaling.

 

Hvad er mulighederne for gæster med særlige behov?

Norwegian Cruise Line har et begrænset antal specialkahytter til funktionshæmmede. Disse kahytter har bredere dørkarme, roll-in brusebade, brusestol, højtsiddende toilet og håndtag i badet og ved toilettet. Alle Norwegian Cruise Lines skibe har pool-lift og handicaptoiletter fordelt rundt på skibet.

Gæster, som bruger kørestol, skal medbringe egen kørestol. Du skal også være opmærksomme på, at man ikke kan komme frem overalt. Enkelte forhold som f.eks. brug af tenderbåde for at komme fra/til skibet til/fra land kan forhindre kørestolsbrugere i at komme i land i enkelte havne.

Gæster med handicap eller medicinske sygdomme skal kunne klare sig selv eller rejse sammen med en, som kan bidrage med al nødvendig bistand.

Som gravid kan man rejse til og med uge 23. Alle gravide skal kunne vise en lægeerklæring, som bekræfter, at både mor og barn er ved godt helbred og trygt kan tage med på krydstogtet.

Rederiet forbeholder sig retten til at nægte en person at rejse hvis personen, efter rederiets opfattelse, fysisk eller psykisk er ude af stand til at rejse, eller som vil have behov for mere pleje end en rejseledsager eller rederiet rimeligvis kan tilbyde.

 

Kan jeg nægtes ombordstigning?

Skibets ledelse kan afgøre, om personer kan nægtes ombordstigning. Dette kan ske i de tilfælde, hvor der er fare for deres og/eller andre gæsters sikkerhed.

Årsagerne til dette kan være sygdom med høj smitterisiko, uanstændig opførsel, manglende rejsedokumenter og andre årsager som gør, at det er uforsvarligt at rejse.

Udover dette har skibene regler for, hvordan man skal forholde sig til andre ombord, samt hvordan man varetager sikkerhedsmæssige, såvel som sundhedsmæssige forskrifter. Ved overtrædelse af disse bestemmelser kan skibets ledelse bede den rejsende og dennes rejseledsagere om at forlade skibet umiddelbart ved næste havn. Du er selv ansvarlig for de ekstra omkostninger, som dette eventuelt vil medføre.

 

Hvilke sikkerhedsprocedurer er der?

"Muster drill" er en obligatorisk sikkerhedsøvelse for alle gæster og mandskab ombord. Formålet er, at alle skal være bekendt med nødsignaler og vide, hvordan man skal møde op, og hvor (hvilken station) man skal møde op ved, hvis der skulle opstå en nødsituation.

Retningslinjerne fra International Convention of Safety of Life at Sea (SOLAS) kræver, at en sikkerhedsøvelse skal afholdes inden for 24 timer, efter skibet har forladt afrejsehavnen. Sikkerhedsøvelsen for alle gæsterne bliver gennemført på alle skibe på afrejsedagen. Sikkerhedsøvelsen vil hovedsageligt blive gennemført på engelsk.

 

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Er der stadig noget, du er usikker omkring ang. din rejse med NCL, så ræk ud til din rejsekonsulent ved BENNS. Så hjælper vi med at finde svar.